Дорожники чи погода? Хто винен у поганому стані автошляхів в Україні

90% місцевих доріг у 12 областях України, які ремонтували у 2016 році, уже мають дефекти. Незважаючи на те, що після поточного ремонту покриття має служити 7 – 10 років.


Щороку, як тільки після морозів потепліє, бачимо ту саму картину — разом зі снігом із доріг сходить асфальт. Навіть відремонтовані декілька місяців тому шляхи всіяні вибоїнами, на яких ламається не одне авто

Тему обговорюємо з Наталією Форсюк, директоркою Національного секретаріату Ініціативи прозорості будівництва інфраструктурних об’єктів проекту CoST в Україні, експертами Ростиславом Грінченком, В’ячеславом Коноваловим та координатором проекту “УкрЯма” Григорієм Кравцовим.

— Як можна охарактеризувати якість наших автошляхів?

В. Коновалов:

— 70% доріг — у дуже поганому стані, 20% — “сіра” зона, тобто шляхи не ідеальні, але їздити ними можна, — каже у коментарі газеті “Експрес” В’ячеслав Коновалов. — Ще 10% — це так звані показові недавно реконструйовані дороги. Торік відремонтували лише 4 тисячі кілометрів, більшість доріг наразі — із протермінованими ремонтами.

— На вашу думку, чому маємо таку ситуацію?

Н. Форсюк:

— Більшість автодоріг побудовано ще у 1960 — 1990-х роках, за застарілими нормативами. Так, навантаження на вісь у той час становило 7 тонн. Сьогодні в Україні норматив — 11,5 тонни. А, наприклад, в Італії — 14 тонн на вісь. Старі автошляхи не відповідають сучасному навантаженню та інтенсивності руху.

Г. Кравцов:

— Наприклад, у південних областях України безперебійно курсують перевантажені зерновози. Вони доправляють зерно, яке йде на експорт, у порти. Щоб залучати менше машин та економити на пальному, перевізники завантажують автівки вщерть.

Через це перевищують допустимі норми навантаження на дорогу, і вона швидше виходить з ладу. Так, ми маємо кілька пунктів перевірки навантаження, за перевищення передбачено штрафи. Але вони мізерні, компанії вигідніше заплатити їх і далі гнати переповнені фури.

— Які ще причини поганого стану доріг?

Н. Форсюк:

— У нас не проводять комплексних ремонтних робіт. Основний сьогодні — поточний середній ремонт, коли не потрібно виготовляти проектно-кошторисну документацію. Він не збільшує показників міцності дорожного покриття. Призначення такого ремонту — відновлення первісних показників — рівності та шорсткості дороги, тобто тих, на які орієнтувалися, роблячи капітальний ремонт дороги 20 чи 30 років тому. Нині ж ознака капітального ремонту — збільшення міцності автошляху.

87 — 88% робіт на дорогах державного та місцевого зна чення — це поточні середні ремонти.

— Скільки має служити дорога після ремонту?

— Після капітального ремонту (залежно від типу покриття і основи) — 12 — 15 років, після поточного і середнього — 7 — 10 при належній експлуатації.

— Але ж насправді так не є!

— Отож-то! Ми проводили громадський моніторинг у 12 областях і з’ясували, що 90% місцевих доріг, які ремонтували у 2016 році, тобто ще діє гарантійний термін, уже мають дефекти (вибоїни, сітки тріщин, проломи, колійність та інші).

Р. Грінченко:

— Торік Держаудитслужба виявила дуже багато порушень, пов’язаних з ремонтом доріг. Наприклад, готуючи асфальтобетонну суміш, шляховики не дотримувалися вимог до температури. А це дуже важливий технологічний показник. Перевищення максимально допустимих температур під час виготовлення суміші зводить нанівець в’яжучі властивості бітуму та впливає на довговічність асфальтобетону. Певна річ, у документах відображають “правильну” температуру.

— У поганому стані доріг наші чиновники ще люблять звинувачувати погоду. Мовляв, узимку температура часто переходить через нуль (понад 30 разів), а це руйнує дороги. Що скажете?

Н. Форсюк:

— Наші стандарти ремонту доріг розроблено під українські кліматичні умови. І країн з таким кліматом, як наша, де переходи температури відбуваються чи не щодня, чимало — та ж Данія, Норвегія, Канада, Австрія. Але в цих країнах дороги дуже добрі. Як і в Польщі та Німеччині. Тож погода тут ні до чого.

Джерело

Опубліковано у Новини. Додати до закладок постійне посилання.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *